Lokaal online zichtbaar zijn met displaybannering

Display banners zijn digitale advertenties die op websites en apps worden weergegeven in de vorm van afbeeldingen of animaties. Ze zijn ontworpen om de aandacht van gebruikers te trekken en worden vaak ingezet om merkbekendheid te vergroten of bezoekers naar een specifieke pagina te leiden.

De regel van 7

Volgens deze regel moet je gemiddeld zeven keer in aanraking komen met een merk voordat je over gaat tot aankoop. Simpel gezegd zorgt herhaling voor herkenbaarheid, wat vervolgens weer voor vertrouwen zorgt. Ieder contactmoment draagt weer een stukje bij aan het (onbewuste) vertrouwen van jouw potentiële klant in jouw product. Soms zal een potentiële klant vaker met jouw merk in contact moeten komen, soms minder vaak. Conclusie is dat het belangrijk is om steeds weer zichtbaar te zijn voor je (potentiële) klanten. 

Displaybannering is een zeer effectief middel om in beeld te blijven bij je doelgroep. Maar hoe kan je dit als lokale ondernemer effectief displaybannering gaan toepassen? 

We geven je een aantal tips!

Tip 1: Wees daar zichtbaar waar je doelgroep is 

Natuurlijk wil je je advertentiebudget zo goed mogelijk uitgeven, daarom is het aan te raden om als eerste goed te weten waar je doelgroep online te vinden is. Welke websites en social media kanalen bezoekt jouw potentiële klant wanneer ze op hun telefoon scrollen? Via Google Ads en Meta Business kan je heel gericht targeten op interesses of op gedrag. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je banner alleen te tonen aan mensen die je website hebben bezocht (retargeting). 

Wanneer je lokaal je doelgroep wilt bereik kan het plaatsen van een banner op een GROOT-site ook een interessante optie zijn. Dit is de plek waar veel mensen uit de regio komen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. 

De Headerbanners op de GROOT-sites van makelaardij Hoekstra hebben alleen dit jaar al 4,4 miljoen weergaven.

Tip 2: Zorg voor een banner met stopkracht

Wanneer je hebt bepaalt op welke kanalen je wilt gaan adverteren is het belangrijk om goed na te denken over de boodschap van je banner. Houd er rekening mee dat mensen tegenwoordig online enorm veel prikkels te verwerken hebben, waardoor de aandachtspanne slechts heel kort is. Daarom is het belangrijk dat je advertentie stopkracht heeft. 

Idealiter wil je dat wanneer jouw potentiële klant op het toilet op Facebook zit, stopt met scrollen wanneer hij jouw advertentie ziet. Denk daarom goed na over welke titel, afbeelding en boodschap je gebruikt. Je advertentie mag bijvoorbeeld best een controversiële titel hebben die mensen aan het denken zet. 

Wil jij leren hoe je een advertentie maakt die verkoopt? Download hier ons gratis whitepaper

Tip 3: Wees zichtbaar op verschillende kanalen 

Om de regel van 7 (of de kracht van de herhaling) zo effectief mogelijk in te zetten is het aan te raden om op verschillende kanalen zichtbaar te zijn. Daarom zijn onze pakketten ook altijd een combinatie van print- en online mogelijkheden. 

Stel je voor dat jouw klant bijvoorbeeld een artikel over jouw organisatie leest in een GrootSneek. Op Google je advertentie voorbij ziet komen, vervolgens op Facebook een gesponsord bericht, bij de voetbalclub je sponsorbord en op grootsneek.nl je banner. Wanneer deze potentiële klant vervolgens op zoek is naar jouw oplossing, is de kans groot dat hij jou verkiest boven een andere aanbieder. 

De kosten van een banner op een GROOT-site zijn gemiddeld €1,14 per 1.000 weergaven (CPM)

Tip 4: Meet de resultaten van je banners

Het voordeel van online adverteren is dat je inzichtelijk kunt maken hoe vaak je banner bekeken wordt, waardoor je dus kunt uittesten welke kanalen je het meeste opleveren. Om het resultaat van banners inzichtelijk te maken wordt meestal naar de CPM gekeken. Dit staat voor Cost Per Mile, oftewel: kosten per 1.000 weergaven. 

Zo bereken je de CPM van je banner inzichtelijk. CPM= (totale kosten banner/ totaal aantal weergaven) * 1.000

De kosten van een banner op een GROOT-site zijn bijvoorbeeld gemiddeld €1,14 per 1.000 weergaven. Bij de meeste nieuwssites ligt de CPM tussen de €4,50 en €9. De gemiddelde CPM van Google Display Ads zijn gemiddeld €3,12 en van Facebook Ads €8,60 (bron: Dashthis.com).

Aan de slag met displaybannering
Wanneer je nog niks doet met displaybannering kan dit een zeer interessante toevoeging zijn aan je marketingstrategie. Probeer het eens uit bij je volgende actie en test of het voor jou werkt. 

Wil je advies op maat? We helpen je graag! Laat je gegevens achter voor een vrijblijvend adviesgesprek

Klaar om online jouw lokale zichtbaarheid te vergroten? Bekijk hier de mogelijkheden bij GrootMedia.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *