Een bedrijfsmagazine, is dat nog wel van deze tijd?

Zeker wel! In een tijd waarin digitale marketing steeds meer de overhand lijkt te krijgen, wordt de kracht van traditionele media zoals print vaak onderschat. Een zorgvuldig opgemaakt bedrijfsmagazine, met goed gekozen visuals, kleuren en verhalen, laat het unieke karakter van een bedrijf zien. Een goed ontworpen magazine kan dienen als een verlengstuk van je merk.

Versterk je merkidentiteit met een bedrijfsmagazine

Het is lastig om de kernwaarden, missie en visie van je organisatie effectief uit te stralen, maar dit is wel erg belangrijk. Een sterke merkidentiteit helpt niet alleen om je te onderscheiden van de concurrentie, maar ook om een blijvende band op te bouwen met je doelgroep.

Met een bedrijfsmagazine kun je niet alleen laten zien wat je doet, maar vooral ook waarom je doet wat je doet. Door verschillende mensen uit de organisatie aan het woord te laten, je geschiedenis te delen of te vertellen over je kernwaarden, vergroot je de gunfactor bij je doelgroep.

Je kunt een bedrijfsmagazine inzetten als een zeer effectief middel om je merkidentiteit uit te stralen.

Christien Lycklama á Nijeholt van Hoekstra Sneek over het HOE magazine

GrootMedia maakt in opdracht van Hoekstra Sneek jaarlijks het HOE magazine. Waarom kiest Hoekstra Transport voor een jaarlijks magazine en hoe zetten ze dit in? Christien vertelt:

”Waarom maken we de HOE? Allereerst om onze klanten op een plezierige manier bij te praten over waar we als Hoekstra mee bezig zijn, hoe er bij ons gewerkt wordt en wie onze mensen zijn. Maar zeker ook om onze relaties mee te nemen in wat we belangrijk vinden. Het gaat misschien voor één derde over Hoekstra, maar de rest moet vooral interessant zijn om te lezen; van human interest tot ondernemerstips en van mooie foto’s uit onze omgeving tot een interview met een van onze chauffeurs. We delen ze eigenlijk het hele jaar door uit, aan bezoekers van Hoekstra maar ook op een beurs of bij een klantbezoek, en we krijgen er heel veel leuke reacties op. Voor het maken van ons magazine HOE werken we nu al vier jaar samen met Marianne en haar team, en dat is oprecht iedere keer weer een feestje. Er wordt van begin tot eind meegedacht en niets is ze teveel. Van het maken van de perfecte foto op zaterdagmiddag, de leuke feedback op interviews door Henk, het kritisch meedenken van de eindredactie (en Henk ziet echt alle spelfoutjes) tot de meest creatieve opmaak van Frans, die ook van een lange lap tekst een leesbaar stuk maakt. Als je het goed wilt doen, is het een tijdsintensieve klus, maar zelf vind ik het altijd een erg leuk proces en na een paar weken is er ook echt een eindresultaat om trots op te zijn.”

Zo haal je meer uit je bedrijfsmagazine

Een bedrijfsmagazine is natuurlijk prachtig om aan al je trouwe klanten en werknemers te geven. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden: 

  • Combineer print met online: Door het gebruik van QR-codes in je bedrijfsmagazine maak je een verbinding van print naar online. Daarnaast kun je een digitale versie van je bedrijfsmagazine op verschillende manieren inzetten. Bijvoorbeeld voor leadgeneratie; je kunt de digitale versie van je bedrijfsmagazine namelijk uitstekend gebruiken om bezoekers op je website om te zetten in klanten. Wanneer ze hun e-mailadres achterlaten, kunnen ze je bedrijfsmagazine downloaden. Vervolgens zet je e-mailmarketing in om deze potentiële klanten enthousiast te maken voor je product of dienst.
  • Hergebruik van content: Voor een sterk bedrijfsmagazine investeer je in goede content (kwalitatieve interviews, fotografie en opmaak). Het is zonde als je deze content maar één keer gebruikt. Je kunt je bedrijfsmagazine in stukjes opknippen (niet letterlijk) en meenemen in je contentplanning. Herplaats een interview met de oprichter als blog, deel een infographic over de geschiedenis van je organisatie op LinkedIn of gebruik een interview met een enthousiaste medewerker in een campagne om nieuw personeel te vinden. Door op een creatieve manier om te gaan met je content, verdien je de investering van je bedrijfsmagazine sneller terug.
  • Interne communicatie: Gebruik je bedrijfsmagazine intern om de band met je medewerkers te versterken en om werknemers op de hoogte te stellen van nieuws en ontwikkelingen binnen je organisatie. Zo bevorder je een gevoel van trots binnen je team.
  • Werving en onboarding: In een krappe arbeidsmarkt is het steeds uitdagender om goed personeel te vinden. Geef je bedrijfsmagazine mee aan sollicitanten. Zo kunnen ze sneller een beeld krijgen van je organisatie en vergroot je de betrokkenheid (en de kans dat de sollicitant enthousiast wordt om bij jou aan de slag te gaan). Overhandig je magazine aan nieuwe werknemers om ze sneller in te werken.
  • Samenwerken met leveranciers en partners: Om de kosten van een eigen magazine (deels) te kunnen dekken, kun je overwegen om in ruil voor advertentieruimte of branded content partners of leveranciers mee te laten betalen aan het magazine. Zeker wanneer je het magazine over een grote relevante doelgroep gaat verspreiden, kan dit een interessante optie zijn.
  • Sales: Als laatste kan je salesteam een bedrijfsmagazine achterlaten bij een afspraak met een potentiële klant. Een sterk bedrijfsmagazine is het best mogelijke visitekaartje van je organisatie.

Aan de slag met je bedrijfsmagazine!
Wat stop je nu wel (en niet) in een bedrijfsmagazine? Dat hangt af van het doel dat je met het magazine wilt bereiken. Het is belangrijk om goed na te denken over de opmaak en ervoor te zorgen dat je huisstijl goed terugkomt.

  • Denk vanuit de lezer en maak het magazine zo aantrekkelijk mogelijk om te lezen.
  • Gebruik professionele fotografie.
  • Zet storytelling in en schrijf niet te commercieel.
  • Laat werknemers en relaties aan het woord.
  • Maak het magazine visueel aantrekkelijk door infographics, strips of een tijdlijn toe te voegen.

Voorbeelden
Inspiratie nodig? Bekijk hier drie voorbeelden van bedrijfsmagazines die wij voor onze klanten hebben gemaakt:

  • De Jongens van Veenema magazine
    Het De Jongens van Veenema magazine is een jaarlijks relatiemagazine van Veenema Energy. Dit magazine overhandigen zij aan hun klanten. Bekijk hier het magazine
  • HOEmagazine
    HOE magazine is een uitgave van Hoekstra Kwaliteit in Logistiek en wordt verspreid onder relaties en werknemers. Bekijk hier het magazine
  • ANNE magazine
    In opdracht van Bakker Transport & Warehousing B.V. hebben we het ‘ANNE magazine’ uitgebracht, ter ere van het pensioen van grondlegger Anne Bakker. Bekijk hier het magazine