Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep. Hopelijk heb je ook al een goed beeld van wie jouw doelgroep is en waar je ze kunt vinden. Maar hoe overtuig je ze om jouw product of dienst te kiezen? Door een advertentie te maken die impact heeft!
Dit doen we aan de hand van het AIDA-model: Attention, Interest, Desire, en Action. Dit model helpt je om stap voor stap een overtuigende advertentie te creëren die jouw doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie.
Attention
Zoals de naam van deze stap al zegt, is het hier van belang om jouw merk onder de aandacht te brengen. Zorg er dus voor dat je advertentie meteen de aandacht pakt van je doelgroep. Denk goed na over de foto en titel die je gebruikt. Deze mogen je doelgroep best een beetje triggeren en aan het denken zetten.
Het is belangrijk dat je advertentie stopkracht heeft. Je hebt vaak maar enkele seconden om de aandacht van de lezer vast te houden. Denk goed na over de headline en de afbeelding die je in je advertenties gebruikt.
Interest
Nu je jezelf onder de aandacht hebt gebracht bij de klant, komt de volgende stap; namelijk de interesse wekken. Het doel is om nu de aandacht van de lezer van je advertentie vast te houden. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door kort iets over jezelf te vertellen, waarom jouw organisatie doet wat het doet.
Je kunt ook de interesse van je lezer wekken door het stellen van vragen. Bijvoorbeeld: herken jij je in een van de onderstaande situaties? Het interesse-gedeelte in een advertentie is meestal wat korter.
Desire
De derde stap is het verlangen naar jouw product of dienst opwekken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door met bulletpoints de grootste voordelen van je product te benoemen.
Een andere erg krachtige strategie is het werken met testimonials voor social proof. Plaats bijvoorbeeld een quote van een enthousiaste klant in je advertentie.
Maak in één oogopslag duidelijk wat de voordelen van je product zijn.
Action
Actie! Sluit een advertentie altijd af met een duidelijke ‘call to action’. Je hebt de lezer nu enthousiast gemaakt voor je product; wat wil je dat hij of zij nu gaat doen? Dit is weer afhankelijk van de aankoopfase waar je op in speelt.
Tip: test wat werkt. Ga verschillende vormen van je advertentie splittesten. Bij Facebook-advertenties heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een A/B test uit te voeren met twee verschillende varianten van je advertentie. Zo maak je inzichtelijk wat het beste werkt om jouw doelgroep te overtuigen.
Wil jij weten hoe je een advertentie maakt die verkoopt?
Download hier onze gratis whitepaper
Wat je gaat leren:
• Hoe je de klantreis van jouw doelgroep in kaart brengt.
• Hoe je een persona van jouw doelgroep maakt.
• 9 tips om de beste advertentie te maken.
• Succesvolle voorbeelden.