In een krappe arbeidsmarkt kan het een uitdaging zijn om het juiste personeel aan te trekken. Traditionele vacatureteksten schieten vaak tekort als het gaat om het overbrengen van de unieke eigenschappen en sfeer van een organisatie. Storytelling biedt een krachtig alternatief om potentiële werknemers op een persoonlijke en authentieke manier aan te spreken.
Bij GrootMedia zetten we regelmatig storytelling in om onze klanten te helpen met het werven van personeel. In dit artikel delen we vier praktische tips om storytelling effectief in te zetten voor jouw wervingsstrategie, zodat je opvalt en de juiste kandidaten aantrekt.
Tip 1: Communiceer zo persoonlijk mogelijk
Een veelgemaakte fout is om te commercieel te schrijven. Vermijd logo’s en probeer je doelgroep, de potentiële werknemer, aan te spreken. Wat vaak goed werkt is om een enthousiaste werknemer een beeld te laten schetsen van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Gebruik ook niet te veel vaktermen en zorg ervoor dat een artikel prettig leesbaar is.
Tip 2: Maak je verhaal visueel aantrekkelijk
Of je nu een artikel schrijft of een video maakt, goede beeldkwaliteit die je doelgroep meteen aanspreekt is ontzettend belangrijk. Voor de herkenbaarheid is het aan te raden om te investeren in beeldmateriaal van je eigen team, dit maakt je verhaal meteen een stuk persoonlijker.
Tip 3: Vertel vanuit je kernwaarden
Je hoeft je kernwaarden zeker niet constant expliciet te benoemen, maar laat ze wel altijd doorschemeren in je communicatie. Zo bouw je als werkgever een merk op waar potentiële werknemers willen werken.
Tip 4: Toon de werksfeer van je organisatie in je verhaal
Probeer je werksfeer zo veel mogelijk over te brengen in je communicatie. Wanneer je een informele werksfeer hebt waar regelmatig gelachen wordt, wil je dit ook aan potentiële werknemers laten zien. De sfeer binnen een organisatie is erg bepalend wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, maar komt in de vacature vaak niet naar voren.
Bovenstaande tips zijn een fragment uit ons GRATIS e-book: ‘Met storytelling personeel vinden in 2024’