Reviewmarketing succesvol inzetten: 4 tips

Kijk jij wel eens naar de reviews van een restaurant voordat je reserveert?
Grote kans van wel! We kijken steeds vaker naar reviews voordat we een product kopen of met een bedrijf in zee gaan. Omdat iedereen tegenwoordig gemakkelijk zijn klantervaring online kan delen, worden reviews steeds belangrijker voor bedrijven.
Reviewmarketing is het strategisch inzetten van klantbeoordelingen om de reputatie van een bedrijf te verbeteren en de verkoop te stimuleren. In dit artikel delen we enkele praktische tips om slimmer om te gaan met je klantervaringen.
1. Vraag automatisch je klanten om een review
Af en toe zal een tevreden klant uit zichzelf een positieve review achterlaten, maar door hier actief naar te vragen vergroot je het aantal reviews aanzienlijk. Dit kan je het beste automatiseren, bijvoorbeeld door een verzoek in je facturatiemail op te nemen. Zo zou je het kunnen formuleren:
“We hopen dat je onze diensten positief hebt ervaren. Was je tevreden? Help ons door hier een review achter te laten. Bekijk hier al onze klantervaringen.”
Je kunt direct linken naar de pagina waar klanten hun review op Google (of Facebook) kunnen achterlaten.
2. Werk een succesverhaal van een klant uit
Heb je een succesverhaal waar je trots op bent? Vraag je klant of je dit in de vorm van een artikel of video mag uitwerken. Beschrijf en laat zien hoe je het probleem van je klant hebt opgelost en laat de klant zelf vertellen hoe hij de samenwerking heeft ervaren.
Door een klantervaring op deze manier uit te werken, geef je potentiële klanten een kijkje in wat je voor hen zou kunnen betekenen en hoe jouw werkwijze eruitziet.
3. Reviews inzetten in je advertenties
Naast het delen van aanbiedingen is het adverteren met positieve klantervaringen een krachtig middel om potentiële klanten te overtuigen. Plaats bijvoorbeeld elke keer een andere review samen met een afbeelding van de klant (uiteraard met toestemming), in je advertenties. De positieve ervaringen van je klanten zullen twijfelaars overtuigen om voor jou te kiezen. Reviews voegen geloofwaardigheid toe aan je marketingcampagnes en versterken het vertrouwen in je bedrijf.
4. Omgaan met negatieve reviews
Hoe goed je ook je best doet, de kans is groot dat je een keer een negatieve klantervaring krijgt. Hoewel dit vervelend kan zijn, kun je het ook als een kans zien. Realiseer je dat je een review op Google niet kunt verwijderen, dus het beste wat je kunt doen is begripvol en behulpzaam reageren. Geef indien nodig wat extra context vanuit jouw perspectief en laat zien dat je bereid bent om het probleem op te lossen. Zo laat je zien dat je om je klanten geeft en bereid bent om van je fouten te leren.