Vallen de resultaten van je advertenties tegen, maar heb je wel een fantastisch product waar je enthousiast over bent? Er zijn een aantal factoren die meespelen in het succes (of gebrek daaraan) van je advertenties. Of je nu in print, online of op sociale media adverteert, in dit artikel geven we je een aantal tips waarmee jij je advertentie een boost kunt geven.

Tip 1: Beeldmateriaal met hoge kwaliteit

Allereerst is het belangrijk dat de content en advertenties die je deelt van goede kwaliteit zijn. Vooral lage beeldkwaliteit kan een afknapper zijn. Vage, onduidelijke of trillende beelden komen al gauw onprofessioneel over. 

Het is daarom aan te raden om te investeren in je beeldkwaliteit. Plan bijvoorbeeld een dag waar je een professionele fotograaf inhuurt en fotomateriaal schiet voor het hele jaar. 

Tip 2: Kort maar krachtig

Om de aandacht van je lezers en dus potentiële klanten te houden, moet je vooral niet te lange teksten in je uitingen hebben. Voor blogs en artikelen is dit goed, maar bij content en advertenties wil je deze het liefst te vermijden. Content en advertenties moeten namelijk pakkend zijn.

Tip 3. Een advertentie met stopkracht 

Stel jouw potentiële klant zit op het toilet op facebook te scrollen, wat zou er dan voor zorgen dat hij stopt en jouw advertentie gaat bekijken? 

Door de vele prikkels die je tegenwoordig online hebt, hebben mensen steeds minder aandacht. Des te belangrijker wordt het dat jouw advertentie opvalt tussen de massa. Dit kan bijvoorbeeld door een pakkende afbeelding, maar ook door een titel die de lezer triggert. 

Tip 4: Call to action

Je wil altijd een aanzet tot actie in je advertentie verwerken. Wat voor actie wil je dat jouw potentiële klant neemt na het zien van je advertentie? Spoor de lezer bijvoorbeeld aan om je website te bezoeken, je advertentie te liken of om je winkel te bezoeken. Zo’n Call to Action is dan ook in de gebiedende wijs. Hierbij kun je denken aan ‘Klik op de link in de bio!’ of ‘Ga naar onze website en bestel meteen jouw…!’

Tip 5: Gebruik eigen beeldmateriaal

De foto’s en afbeeldingen die je gebruikt spelen een grote rol bij het aantrekkelijk maken van je advertentie. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld en werpen hun blik dan al snel op mooie, opvallende foto’s. Wat mensen nog meer aanspreekt, zijn persoonlijke foto’s van bijvoorbeeld jij als ondernemer, leden van je team of het gebouw van je onderneming. Dit schept bij jouw doelgroep onbewust een band met je onderneming en het geeft ze het gevoel dat ze je persoonlijk leren kennen.

Tip 6: De kracht van herhaling

Hoe vaker we iets zien, hoe beter we het onthouden, zo blijkt uit onderzoek. Wist je dat consumenten gemiddeld zeven keer met je merk in aanraking moeten komen voordat ze tot actie overgaan? (bron: marketingfacts)

Hoe vaker je iets van je laat zien en horen, hoe beter je onderneming en haar boodschap in het achterhoofd van je doelgroep blijven hangen. Pas wel op voor ‘advertentiemoeheid’. Dit ontstaat wanneer je té vaak met dezelfde uiting voorbijkomt onder je doelgroep. Zo kunnen je potentiële klanten geïrriteerd raken en flauw van je worden. Dit kan ervoor zorgen dat ze afknappen op je service of dienst.

Tip 7: Spreek tot je doelgroep

Je doelgroep heb je waarschijnlijk al duidelijk in kaart en zal je ook weten hoe je deze het beste kan aanspreken. Zo moet de manier waarop jij je lezers aanspreekt en je taalgebruik naar ze toe constant blijven. Spreek je ze bijvoorbeeld met ‘je’ of ‘u’ aan? Houd je het formeel of informeel? Samenhang hierin is dus erg belangrijk.

Tip 8: Maak gebruik van video

Short content is een opkomende trend. Korte video’s van maximaal 30 seconden winnen steeds meer aan populariteit. Dit soort content doet het goed in de algoritmes van Facebook, Instagram en TikTok. Videoadvertising kan dus een interessante manier zijn om je doelgroep effectiever te bereiken. 

Meer weten over short content? We schreven hier een artikel over. 

Tip 9: Contactgegevens bij print advertentie 

Bij een online banner kunnen geïnteresseerden altijd doorklikken naar je website voor meer informatie over je bedrijf. Bij een printadvertentie is het belangrijk om gegevens als een telefoonnummer, adres en website (klein) te vermelden. Zorg ervoor dat geïnteresseerden je makkelijk kunnen vinden.