Zo trek je in 2024 meer bezoekers naar je evenement
Organiseer jij binnenkort een festival of evenement, en ben je benieuwd hoe je dit op de beste manier kan promoten? Lees dan gauw de blog en kom erachter hoe jij de aandacht van je doelgroep trekt én meer bezoekers binnen kunt harken! Een slimme aanpak in de manier van promoten is namelijk erg belangrijk. Wij van GrootMedia geven je vijf tips om je hiermee te helpen!
1. Maak een aftermovie
Vertellen dat je festival leuk, gezellig en een ware beleving zal zijn kan altijd. Wat nog beter werkt, is foto’s en video’s van bijvoorbeeld het voorgaande jaar aan je doelgroep laten zien. Deze geven vaak een betere sfeerimpressie dan simpelweg vertellen hoe het was. Denk hierbij aan beelden van lachende, dansende mensen of van de podia, belichting en versiering van je evenement of festival. Veel evenementenorganisatoren zetten een videograaf in om hoge kwaliteit beelden te maken. Vervolgens is het de kunst om de videobeelden zo te editen dat de kijker meegenomen wordt in de sfeer. Een aftermovie is ook ideaal om als gesponsorde Facebook-post te delen met een link naar de pagina op je website waar tickets voor de volgende editie te koop zijn.
2. Exclusiviteit
Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat we het vreselijk vinden om iets mis te lopen, niet mee te krijgen en ergens niet bij te zijn. We horen graag ergens bij. Hier kan je natuurlijk slim op inspelen. Zijn er bijvoorbeeld een beperkt aantal tickets, laat dit dan goed naar voren komen in je advertenties. Is je festival maar eens per jaar? Laat dan weten dat nú de kans is om een ticket te kopen. Zo wil je doelgroep het absoluut niet missen. Door een gevoel van urgentie op te wekken kunnen twijfelende mensen worden overgehaald om in actie te komen en tickets te bestellen. Denk bijvoorbeeld aan een persbericht als: “Kaartverkoop van …. loopt hard, al 75% van de tickets zijn verkocht!”.
3. Vroegboekkorting
Iets wat goed aansluit op de vorige tip is het aanbieden van vroegboekkorting. Door een korting aan te bieden aan degenen die voor een bepaalde datum hun ticket kopen, spoor je je doelgroep nog meer aan om er snel bij te zijn. Op die manier stimuleer je dat ze bij het selecte groepje willen horen. Daarnaast beloon je de mensen met vroegboekkorting voor het reserveren van een ticket. Dit geeft jou als organisatie ook meer duidelijkheid over het aantal deelnemers. Zo kom je op de dag van het evenement minder snel voor een verrassing te staan qua aantal deelnemers en kan je er voor zorgen dat er bijvoorbeeld voldoende vrijwilligers zijn.
4. Evenement uitlichten door Groot
Veel grote evenementen zoals de Friese Ballonfeesten in Joure, het Bregepop festival, Night of the Koemarkt en diverse kleinere evenementen promoten hun evenement via de kanalen van Groot. We hebben voor evenementenorganisaties een aantal speciale pakketten gemaakt om optimaal mee te liften op het online- en printbereik van GROOT. Benieuwd? Hier vind je de mogelijkheden en voorbeelden.
5. Herhaling
Als je bovenstaande tips combineert en deze laatste tip eraan toevoegt, heb je het recept voor een ijzersterk promotieplan! Onze vijfde en laatste tip is namelijk om gebruik te maken van de kracht van herhaling. Hoe vaker je een boodschap overbrengt, hoe beter deze bij de doelgroep blijft hangen. Iedere keer dat je doelgroep jouw evenement ergens voorbij ziet komen, neemt de kans dat ze een ticket gaan bestellen toe. Daarom is het ook belangrijk om via meerdere kanalen aanwezig te zijn. Iemand ziet bijvoorbeeld een poster hangen en denkt: “Oh, dat is leuk”, maar onderneemt nog geen actie. Vervolgens zien ze je advertentie in de krant en in een nieuwsbericht voorbijkomen en raken ze steeds meer geïnteresseerd. Wanneer ze dan een advertentie op facebook zien met een knop om tickets te bestellen, is de kans groot dat ze overgaan op actie. Uiteindelijk is dat wat je als organisatie graag wil.
Een media planning voor 2024 maken met één van onze media-adviseurs? Plan hier je gratis media adviesgesprek!